Спляча красуня (Сімейний мюзикл з елементами шоу)



"Спляча красуня" - другий з трьох балетів Петра Чайковського. Ініціатива створення танцювального твору-феєрії на основі казки La Belle au bois Dormant Шарля Перро належить директору Російських імператорських театрів Івану Всеволожскому. Він задумав пишний спектакль на кшталт тих,що ставилися при дворі Людовика XIV. "Тут може розігратися музична фантазія і можна складати мелодії в дусі Люллі, Баха, Рамо та ін.», – писав Всеволожський композитору. В останній дії він запропонував ввести кадриль героїв всіх казок Перро-Сірого Вовка, Червоної Шапочки, Попелюшки, Кота в чоботях та ін.

Детальний музично-сценічний план для Чайковського розробив хореограф Маріус Петіпа. Він же був і балетмейстером оригінальної постановки.

До написання партитури Чайковський приступив в 1888 році, а прем'єра фантастичного твору в п'яти картинах відбулася в Петербурзі вже в січні 1890 року. До 1903 року «Спляча красуня» стала другим за популярністю танцювальним виставою (після «Дочки фараона» Пуні) в репертуарі Імператорського балету.

Протягом XX століття балет не раз ставився на багатьох сценах. І хоча кожен балетмейстер, який звертався до «Сплячої красуні», вносив свої індивідуальні зміни в постановку, в її основі залишається хореографія видатного майстра Маріуса Петіпа.

"Цей твір, найбільш досконалий у творчості Петіпа, підводить підсумок важким, не завжди успішним, але наполегливим пошукам хореографа в області балетного симфонізму. Певною мірою воно підсумовує і весь шлях хореографічного мистецтва XIX століття...», – писала видатний балетний історик і критик Віра Красовська.

В основі музичної партитури «Сплячої красуні» лежить протиставлення симфонічних тим феї Бузку і феї Карабос як антитези Добра і Зла. В цілому ж музика цього твору за своєю емоційністю і ліричності близька до однієї з оперних перлин Чайковського « "Іоланте", вважає музикознавець Людмила Міхєєва. Одним з найяскравіших номерів балету вона називає Великий вальс I акта. Особливої уваги заслуговують знаменита музична панорама II акта, що ілюструє шлях чарівної човна; музичний антракт, що з'єднує першу і другу картини II акту (соло скрипки, інтонуючої прекрасні мелодії любові і мрій, підкреслене гобоєм і англійським ріжком), а також апофеоз любові, велике Адажіо в III акті-па - де-де Принцеси Аврори і принца Дезіре.


Де та коли: