Українська символіка: головні стереотипи і табу



Нещодавно в Києві відбулася презентація етновиставки «Українська символіка: головні стереотипи і табу» за ініціативою Марини Сенчило та Валентини Клименко. У межах проекту організатори презентували фотоілюстрації, які відображають основні стереотипи про українську культуру.

У межах презентації відбулася дискусія за участі науковців, з-поміж яких Наталка Лещенко, Марія Пошивайло, Зоя Сташук, Юрій Мельничук та Марина Сенчило. Під час заходу спікери розкрили головні упередження щодо України і розповіли, як саме вони впливають на її сприйняття за кордоном:

«Через символічні речі, зокрема подарунки, ми транслюємо себе світу. Даруючи матрьошку чи булаву, ми демонструємо свою залежність від іншої країни. Міф про країну Чорнобиля, бандитів, проституток, селян і працьовитих гастарбайтерів живе і квітне. Додалася ще тотальна корупція. Мало хто вважає нас сильними й незалежними. Це переважно наші друзі, які знають нас та нашу землю і попри усі негаразди їдуть сюди. Вони готові подорожувати Україною, оскільки ми маємо цікаву історію й недорогий для них сервіс», – розказала про основні стереотипи щодо українців засновниця компанії «Мрії Марії», Марина Сенчило.

Окрім матрьошки, спікери обговорили й інші поширені стереотипи в українській символіці. Зокрема писанку, що досі сприймають як будь-яке розписне яйце. Вишиванку, якою нині називають будь-яку сорочку з вишивкою. А також мак, який сучасні дівчата використовують як елемент прикраси чи одягу, не знаючи тлумачення цього символу.

«Мак – це квітка пам’яті та смутку. Історично, жінка вплітала у вінок цвіт маку, якщо в її сім`ї сталося горе. Зараз же у нас маки на кожному кутку, як у вінках, так і на одязі», – розвінчала один із стереотипів Марія Пошивайло.

На думку учасників проекту, в нашій країні нині відбувається підміна понять. Україну через неправильне позиціювання за кордоном вважають досі залежною. Ми нехтуємо своїми традиціями, віддаючи підробні символи на конвеєр, і тим самим формуємо викривлене ставлення до української культури в середині країни та за її межами.

Проект «Українська символіка: головні стереотипи і табу» прагне спонукати українців бути собою та відмовитись від «мавпування». Зараз ми шукаємо однодумців, щоб здолати ще один стереотип про те, що українці не здатні об`єднуватися.

Відвідати виставку можна буде до кінця жовтня у мистецько-гастрономічному просторі «Остання Барикада».

Партнерами заходу стали: компанія арт-сувенірів Лінія Art, мистецько-гастрономічний простір «Остання Барикада», а також ТМ Grande Vallee.


Де та коли: