Міжнародний фестиваль сучасної музики «Контрасти»



З 1 по 10 жовтня у Львові відбудеться XXVII Міжнародний фестиваль сучасної музики

Форум організовує Львівська національна філармонія. В афіші - 9 концертів і «Ніч« Контрастів ». Варто нагадати, що фестиваль заснований в 1995 році за ініціативою диригента Романа Реваковича (Варшава), композиторів Мирослава Скорика та Юрія Ланюка і музикознавця Яреми Якубяк (Львів). Згодом до організації заходу приєднався харків'янин, композитор Олександр Щетинський.

Концепція фестивалю з моменту заснування залишається незмінною - представити сучасну українську музику в контексті світової. Рік від року програма «Контрастів» широко представляє різні генерації українських композиторів, а спеціальні акценти зроблені на музиці країн Східної Європи і класики ХХ ст. Гарна традиція кожного фестивалю - кілька світових і українських прем'єр.

Про особливості «Контрастів-2021» «День» розпитав комерційного директора з розвитку сучасної музики Львівської філармонії та виконавчого директора фестивалю композитора Богдана Сегіна. А перше запитання від «Дня» стосувався теми фестивалю - «Past-moderne / post-moderne».

- Це така гра слів, яка була ще 20 років тому придумана Володимиром Сивохопа (генеральний директор Львівської національної філармонії. - Т. К.) і вже покійним Романом Стельмащук (музикознавець, композитор, засновник Фестивалю давньої музики у Львові. - Т.К. ), - говорить Богдан Сегін. - Вони тоді організували проект до Дня Європи, а проходив він не тільки у Львові, а й в замках Львівщини. І мені ця гра слів дуже сподобалася, тому що past-moderne - це минуле сьогодення, а post-moderne - це постмодернізм. І воно дуже прив'язалася до програми XXVII «Контрастів», яка складається не тільки з музики сучасних українських композиторів, а й тієї, що написана раніше, а також буде багато у нас прем'єр. А ще в цьому році у нас буде візуалізація. Львівська художниця Олександра Головата підготувала до фестивалю експозицію своїх нових робіт, одна з яких використана для візуалізації «Контрастів». А в цілому її виставка триватиме до кінця фестивалю - від 1 до 10 жовтня, у фойє філармонії.

- Як склали концерт-відкриття «Контрастів»?

- Цей концерт, як і концерт 3 жовтня, ініційований членом ради фестивалю Володимиром Сивохопа. Відкриття «Контрастів», а доводиться воно на День музики, поєднує музику авторів з Чехії, Німеччини, Швейцарії, Франції та України. Віолончеліст Йонас Краенбюль, піаністка Андреа Віслі і Академічний симфонічний оркестр Львівської філармонії під керівництвом Володимира Сивохопа виконають прем'єри Яна Клусака, Ганса Шойбле, Германа Гьотца і Леона Боельманна. Прозвучить в цей вечір і «Adagio пам'яті Мирослава Скорика» українського композитора Богдани Фроляк.

ЦЕНТР ПАРТНЕРСЬКИХ ПРОЕКТІВ

- У програмі є спільний проект з Центром Андрея Шептицького. Серед інструментів вказана навіть маримба ...

- Це, знову ж таки, до пояснення теми «past-moderne / post-moderne». Нинішні «Контрасти» є центром партнерських проектів. Центр Шептицького кілька місяців тому отримав грант від Українського культурного фонду для творчої резиденції в підтримку талановитих українців - для створення нових культурних артефактів. Відповідно, у Львові перебуває композитор, один з резидентів, який, за умовами гранту, створює новий музичний твір. Композитор вибрав такий склад інструментів: флейта, кларнет, маримба і струнний квартет. І під цей склад філармонія зобов'язалася надати майданчик для виконання прем'єри в рамках «Контрастів». І під цей склад ми формували цілий концерт, який відбудеться 2 жовтня і складатиметься з творів сучасних українських та польських композиторів чотирьох поколінь - Вітольда Лютославського, Віктора Камінського, Михайла Шведа, Остапа Мануляка і Юрія Пікуша. Назва проекту - «Summa Tempologica». Попутно згадаю паралельний проект, який веде наша філармонія, - це Всеукраїнський конкурс молодих композиторів імені Мирослава Скорика. Отже, концепція і структура нинішніх «Контрастів» досить модифікована: це і фестиваль, і партнерські проекти, і прем'єри нової музики, і зарубіжні гості, що теж дуже важливо.

- Планується світова прем'єра композитора Остапа Мануляка.

- Остап Мануляк - творчий керівник резиденції у Українського католицького університету та творчий керівник резидента Юрія Пікуша. І коли виникла необхідність реалізувати прем'єру Юрія Пікуша в рамках «Контрастів», ми спільно з Остапом почали формувати програму, і Остап під цю програму погодився створити новий твір - «сальтація II» для флейти, кларнета, скрипки і віолончелі.

- Львівська філармонія носить ім'я Мирослава Михайловича Скорика. Наскільки широко в «Контрастах» буде освітлено його творчість?

- Досить об'ємно. Крім того, що будуть виконуватися його окремі твори в програмах різних концертів, 8 жовтня буде виконана програма, яка відома київським слухачеві - «Скорик - Мусоргський», яку «Контрасти» на партнерських засадах запропонував головний музичний редактор «Радіо Культура» Олександр Пірієв. А 7 жовтня мають до нас приїхати члени журі Конкурсу імені Скорика, а також - фіналісти. І 10 жовтня, на закритті «Контрастів» (програма називається «Closing»), у нас відбудеться оголошення переможців і виконання твору володаря I премії. Сподіваємося, що нам до самого офіційного оголошення переможців вдасться зберегти інтригу, оскільки все відбувається цілком анонімно. Члени журі дистанційно ставили оцінки (голова журі - Євген Станкович). Всю інформацію про заявників збирав секретар конкурсу, і тільки він має доступ до цієї інформації (на спеціально створеному e-mail). Інший запрошений музикознавець готує буклети до конкурсу. Членам журі ще належить друге голосування - кому віддати першу премію. Після цього ми зведемо висновки членів журі і визначимо переможців (I, II і III премії). Варто врахувати, що мова йде не про голосування за композитора, а про голосування за партитуру. Це теж дуже вагомо. І є у нас підозру, що є дві партитури, які можуть належати одному композитору. Поки ніхто з авторів, які подавалися на конкурс, публічно про це не заявляв. Можливо, автори також розуміють, що інтрига повинна бути витримана до кінця.

- У «Контрастах» буде виконана і ваша, пане Богдане, «Меланхолійна кантата», написана спеціально до п'ятого, ювілейного, фестивалю ЛьвівМоцАрт. Можливо, не всі про це знають. Тому розкажіть, будь ласка, де прозвучало перше концертне виконання твору?

- Це музично-літературна композиція для читця, хору, оркестру, солістів та електроніки, створена мною і моїм товаришем, поетом Остапом Сливинським спеціально до відкриття встановленої у Львові скульптурної композиції для святкування 230-річчя від дня народження сина Моцарта - Франц Ксавер. Подія відбулася 26 серпня, в перший день 5-го фестивалю ЛьвівМоцАрт. (Скульптура, якщо хто не знає, поблизу філармонії, на площі Маланюка). Ця композиція (я недаремно кажу «композиція», а не «кантата») має символічну назву, яке виникло у нас на початку. А коли ми з Остапом почали працювати над реалізацією ідеї, то ця назва перейшла більше в сферу символіки, ніж формотворного фактора. Лібрето композиції написано на основі листів і подорожніх щоденників Франца Ксавера. До 85 відсотків тексту - це переклад з оригіналів і 15 відсотків - це діалоги, які Остап створив для того, щоб передати дух Львова того часу (1809 - 1838 - Т. К.). Дійство 26 серпня відбувалося під відкритим небом на площі Маланюка. У музичній складовій я використовував, крім власної музики, два твори Франца Ксавера ( «Меланхолійний полонез №2» і пісню «Das liebende Mädchen» для сопрано і фортепіано) і два українських старосвітських канта ( «Взирай з пріліжанієм, тлінній человіче» - кант Данила Туптала і «щирим серцем и любив» - кант XVIII століття, анонім), які за музичною мовою концептуально підходили до нашого дійства. Власне, виникла потім ідея повторити дійство в стінах концертного залу, оскільки на площі - це одне сприйняття, а в залі - зовсім інше. Також ця композиція дуже добре лягла в загальну концепцію «Контрастів» - past-moderne / post-moderne. Єдине, в концерті 7 жовтня ми ці тези поміняли місцями (у нас спочатку post-moderne, а потім - past-moderne), підпорядкувавши загальній канві програми цього вечора. Тому в другій частині концерту у виконанні хору «Глорія» прозвучать твори польських композиторів Анджея Нікодемовича і Генріка Миколи Гурецкого і композитора з Латвії Петеріса Васкса, написані 20-30 років тому - минулі модернові твори, які сприймаються зараз як класика кінця другої половини ХХ століття.

- Буде у вас і «Ніч« Контрастів ». Розкажіть про ці заходи.

- Якщо пам'ятаєте, в 2020 році, в зв'язку з ковіднимі обмеженнями, ми переформатували «Ніч« Контрастів »в марафон, який почався в надвечір'я і тривав до пізнього вечора. А в колишні роки у нас такі заходи тривали і до трьох, і до четвертої години ночі, і до п'ятої години ранку. В цьому році починаємо після обіду 9 жовтня і закінчуємо не пізно вночі. Починаємо з прелюдії - о 15.00 на площі Маланюка біля пам'ятника Ксаверію Моцарту.

- Чому там?

- Тому що ідея установки цієї скульптури, як сказала арт-директор ЛьвівМоцАрта, диригент Оксана Линів, - це, перш за все, ідея заснування нового художнього простору в центральній частині Львова. А значить, для того, щоб цей простір ожило, а особливо - для молоді, бажано щомісяця влаштовувати там творчі проекти, що ми і робимо. Тому я запропонував своєму товаришеві, Мирославу Трофимука, який займається електронною музикою і, до речі, брав участь в LvivMozArt, зробити аудіовізуальний перформанс BRONZE (як звучить бронза, ніж особливий цей матеріал, оскільки скульптура Ксавера Моцарта зроблена з бронзи). О 17.00 ми запросимо публіку до філармонії - в фойє, а це наша альтернативна локація, де відбудеться концерт Харківського гітарного тріо, в якому прозвучать твори зарубіжних авторів і дві прем'єри творів українських композиторів, написані спеціально для «Контрастів». Далі - виступ Sound Object Chamber Group (це не постійний ансамбль, а, перш за все, об'єднані ідеєю музиканти зі Львова та Києва, які фокусуються на утриманні музичного твору, створюючи звукові об'єкти в просторі) .Це Марія Ткачик - скрипка, Юрій Немировський - кларнет і Антоній Баришевський - фортепіано. Далі буде відеоконцертів, представлений на великому екрані, «квадрофонією Україна - Німеччина» - з камерних творів українських і німецьких композиторів, головним генератором якого є німецький композитор Ґергард Штеблер. Потім - концерт «Фенікс: Квартети. Контрасти », де буде звучати, зокрема, музика Євгена Станковича. І на завершення - великий фортепіанний цикл угорського композитора Дьордя куртаг «Скриня з іграшками», який готує піаніст Максим Шадько. Виступ триватиме годину. Ідея цього циклу у мене виникла разом з Павлом Пімінова (директор Vere music Fund. - Т.К.), коли я почув концерти цього циклу на одному з виступів Шадько у Львові - ще навесні цього року. Попутно: композитор заснував цей цикл в 1973 році, і він до цих пір пишеться!

Всі програми «Ночі« Контрастів »триватимуть близько години (кожна). Потім передбачається перерву, протягом якого публіка матиме можливість поспілкуватися між собою, а також - з виконавцями і просто приємно провести час в філармонії. Саме така форма «Ночі« Контрастів »була закладена з самого початку існування проекту, створення такого формату.

ЧАС ПОКАЖЕ

- Все концерти будуть тільки оффлайн?

- Певна частина буде проходити і в форматі онлайн. Зокрема, 2 жовтня - в партнерстві з Центром Шептицького. У минулому році ми транслювали 95 відсотків наших концертів «контрастних». Хотів би, щоб і в цьому році так було. Але для цього потрібні додаткові кошти. Другий вагомий момент - авторське право, який в минулому році нам вдалося делікатно обійти. Сподіваюся, не доведеться нам максимально обмежувати кількість публіки в залі через режим карантину.

- Що з оркестром? Далі буде сидіти двома ярусами: струнні та дерев'яні - внизу, мідні і ударні - на сцені?

- До липня ми так, двома ярусами, працювали. Тепер повернули всіх музикантів на сцену. Відповідно, в партер ми повернули крісла, але ще не ставимо ряди крісел. Напевно, така ситуація буде зберігатися ще довго. Ну і будемо реагувати на ситуацію при необхідності. Час покаже.

- Зрозуміло, що верстається програма фестивалю заздалегідь. Зрозуміло, що з тими пандемійнимі обставинами, в яких знаходиться весь світ, важко щось прогнозувати. І все ж запитаю, чи вдалося втілити все, що запланували заздалегідь?

- Я б сказав, що більше вплинули не так карантинні обмеження, як і сама фінансова ситуація, яка відбувається вже багато років. Неможливо якось ні мені, ні філармонії написати правильний проект на УКФ, щоб отримати нормальне фінансування на проведення «Контрастів». Крім того, що всі ці терміни обмежені і з кожним роком це звужує час на реалізацію проектів УКФ, вони діють проти нас. Тому що нам не хочеться прив'язуватися термінами нашого фестивалю до термінів гранту, реалізації та звіту перед УКФ. Але тим не менш. З того, що не вдалося ... Щороку після підготовки до фестивалю залишається певний багаж творів, проектів, які переносяться на наступний рік або ще далі. Так само не виняток - цей рік. Є твори, які хотілося в цьому році виконати, але не виходить. Є один вагомий проект, який вже був кілька років в рамках «Контрастів» ( «Композиторські майстер-класи»), який цього року не відбудеться - ні під час «Контрастів», ні взагалі в цьому році. Це пов'язано з багатьма причинами. Так що у нас, щоб уникнути величезного навантаження, виникла ідея чергувати Конкурс Скорика з композиторськими майстер-класами - раз в 2 роки. Відповідно, в наступному році відбудуться майстер-класи. Також в минулому році до нас практично ніхто не приїжджав. Цього року сподіваємося, що все композитори і музиканти, заявлені в програмі, нормально, без ускладнень, проблем з кордонами, проблем з карантину і приїдуть в Україну, і виїдуть з України.

- Насмілюся запитати, чи є вже пропозиції від зарубіжних партнерів на наступний рік?

- Так. І на 2022 й, і на 2023-й. Така у нас реальність. А якщо проводити всі ж паралель із зарубіжними фестивалями (наприклад, з найближчим нам по духу і концепції - «Варшавської осені», який проходить вже в 64-й раз), то цей фестиваль має зовсім іншу фінансову історію. Вони можуть отримати бюджет від однієї з державних програм відразу на три наступні роки. У нас таке неможливо. І невідомо, коли відбудеться. На жаль. До речі, Вінсент Козловський, який диригуватиме відкриття «Варшавської осені», диригуватиме і у нас - закриття «Контрастів». Такий приємний збіг.

***

Львів у зв'язку з надшвидким зростанням числа хворих коронавірусів з 23 вересня і до 31 грудня перебуватиме в «жовтій» карантинній зоні. І це означає цілий ряд обмежень, в тому числі - і по закладам культури, де наповненість залу повинна становити 50 відсотків.

Чи збільшиться в зв'язку з новими обставинами кількість онлайн-трансляцій на «Контрастах», поки невідомо. Варто звірятися з програмою.

Всі деталі щодо «Контрастів»: https://philharmonia.lviv.ua/events/.


Де та коли: