Концерт циклу Величні. Бетховен. Шостакович



Концерт циклу «Величественные». Бетховен. Шостакович

 

Ніхто не знає точну дату його народження, ніхто не знає скількох він любив, ніхто не знає, як він страждав і яким він був насправді.

 

Його називали останнім з титанів «венской класики». Він з ранніх років боровся зі страшною недугою і писав музику вже будучи повністю глухим.

 

Звичайно ж мова йде про великого Людвиге ван Бетховена. Цього року весь світ відзначає його 250-річчя. Загадковий, бунтують, неосяжний геній Бетховена ось уже два століття повністю володіє умами як музикантів, так і слухачів.

 

Постійно наступає і відступаюча глухота страшно лякала і дезорієнтувала Бетховена. Він весь час метався від натхненних періодів надії до гнітючим, депресивним часи повного відчаю.

 

Свій нестерпний характер він пояснював саме хворобою: ”О ви, люди, які вважають мене злонравным, впертим чи мизантропичным - як ви несправедливі до мене, адже ви не знаєте таємницею причини того, що вам здається. Ось уже шість років я перебувають у безнадійному стані, посиленому неосвіченими лікарями...”

 

Друга симфонія Бетховена, яку ви почуєте на черговому концертецикла «Величественные», була написана в 1802 році в один з натхненних періодів надії. В цей час він випробував перші напади глухоти. Літо він провів в сільській глушині і був сповнений надій на одужання. «Мои фізичні сили ростуть і прибувають більше, ніж коли-небудь, разом з силою духовної. Долю треба хапати за горло. Їй не вдасться зламати мене. О, як було б чудово прожити тисячу життів!» – писав Бетховен.

Безмежною любов`ю до життя, радістю життя наповнена сонячно-світла симфонія №2.

 

Слід звернути особливу увагу на третю частину цієї симфонії. Вперше Бетховен замість Allegro пише скерцо. Критики описують цю частину як жарт, повну ритмічних і динамічних несподіванок. Здавалося б, зовсім проста тема переломлюється абсолютно непередбачувано, винахідливо і дотепно.

 

У другому відділенні на вас чекає концерт №1 для віолончелі з оркестром Дмитра Шостоковича. Цих двох композиторів поділяє 150 років і об`єднує боротьба. Боротьба із зовнішніми обставинами, які збивають з ніг і ламають долі. Бетховен і Шостакович не тільки виживають, але і продовжують творити геніальну музику. І якщо у Бетховена це була хвороба, то у Шостаковича - політика. Двічі його творчість оголошували «антинародным» і забороняли до виконання по всій країні. Звільняли з ганьбою з консерваторії.

 

Він став відомим композитором в 20 років. Його першу симфонію, по суті дипломну роботу, грали по всьому світу. Його 15 симфоній сучасники називали «великой епохою світової музики». Анна Ахматова подарувала йому свою книгу з присвятою: «Шостаковичу, в чию епоху я живу на землі».

 

І після світової слави і безумовного визнання таланту, Шостаковича низвергали і відправляли в забуття. Він відміняв прем`єри, погоджувався з творчою посиланням і... продовжував писати.

 

Свій віолончельний концерт він знову написав, перебуваючи на вершині, але завжди очікуючи чергової «немилости». Напруга в цьому творі не спадає ні на секунду. Для віолончелістів цей концерт – виклик не тільки їх професіоналізму, але й витривалості. На відміну від інших композиторів, які дозволяють солістам перепочинку у вигляді великих оркестрових шматків, Шостакович не дозволяє віолончелісту «спрятаться» за оркестр.

 

Всесвітньо відомий віолончеліст Мстислав Ростропович (для якого і був написаний цей концерт) навіть придумав унікальний трюк. У визначені момент, у фіналі смичок можна перехопити в кулак і зіграти фінал, поставивши потужну точку. Необхідно додати, що зазвичай кулаком тримати смичок не прийнято. Це, мабуть, єдиний твір, де таке зустрічається.

 

Соліст - віолончеліст Олексій Шадрін. Лауреат міжнародного конкурсу ім. Девіда Поппера в Угорщині (2005 рік), міжнародного конкурсу в Мінську (2008 рік), конкурсу Празька весна (2018 рік) і переможець Міжнародного конкурсу імені Лисенка в Києві (2012 рік). Він виступав на концертах з такими музикантами, як Павло Балефф, Валерій Соколов та Євген Ізотов. У 2016 році Олексію Шадрину присуджена стипендія Бориса Пергаменщикова. А в 2017 році він став учасником благодійного концерту пам`яті Мстислава Ростроповича в Німеччині.

 

Диригент Віталій Протасов - диригент Національної філармонії України. Диригував симфонічними оркестрами Львівської, Одеської, Луганської, Дніпропетровської філармоній, Оркестром Національної філармонії України, Камерним оркестром Рівненської філармонії, Київським камерним оркестром, оркестрами Поморської та Щецинской філармоній (Польща), Симфонічним оркестром ім. Бетховена (Німеччина).

 

Нагадаємо, МАСО «Слобожанский» розпочав новий цикл концертів, присвячених великим. Чайковський, Бетховен, Бах, Моцарт ... Ті, чия творчість, і є поняттям «классическая музика».

 

Чекаємо вас 03.04 о 19.00. Будинок Алчевських (вул. Дружин Мироносиць, 13)

Квитки в касі оркестру. тел: 706 14 16 (10: 00-17: 30, перерва 13: 00-14: 00)

або на сайті інтернет-квиток.


Де та коли: