Барбара Ханніган, Саймон Реттл та Георг Фрідріх Хааз



Лише тричі на рік Берлінська філармонія дає концерти серії «Late Night». Це короткі камерні події, які відбуваються після основної симфонічної програми і завжди пропонують щось небуденне. Наприклад, дует найвідомішого сопрано у сфері нової музики – Барбари Ханніган – та головного диригента оркестру Берлінської філармонії – Саймона Реттла. Коли вони виконують різні пісні Курта Вайля та цикл Вільяма Волтона «Fa?ade» (1923), то перетворюють найбільший концертний зал Берліна на кабаре 20-х років: Реттл грає на фортепіано, диригує і виступає як читець; Ханніган співає, диригує і декламує. «Ви побачите все, на що я здатна, окрім кулінарії, – говорить про цей концерт Ханніган. – Якби була можливість поставити на сцені кухню, ви би побачили взагалі все».

Цей запис концерту Ханніган і Реттла, який відбувся 12 червня 2015 року, буде продемонстрований у другому відділі проекту «Digital Concert Hall у просторі Plivka», а у першому – справжній інструментальний шедевр межі століть, «in vain» Георга Фрідріха Хааза, виконаний учасниками Оркестрової академії Берлінського симфонічного оркестру 18 січня 2013 року.

Коли у 1999 році ультраправа націоналістична Австрійська партія свободи отримала на парламентських виборах результат у 27,22 % голосів (до речі, цей успіх вплинув на українську партію СНПУ, що за кілька років змінила свою назву на аналогічну – «Свобода»), австрійський композитор Георг Фрідріх Хааз був цим страшенно пригнічений. Тоді він написав 60-хвилинний твір для 24 інструменталістів «in vain» («марно»). П’єса, у якій боротьба світла і темряви відбувається наочно (під час звучання двічі вимикається світло на довгі проміжки часу), примушує виконавців грати великі фрагменти партитури напам’ять у повній темряві та без диригента. Коли подібно блискавкам короткі спалахи світла періодично вихоплюють із темряви граючих музикантів та нерухому фігуру диригента, це не лише звучить вражаюче, але й виглядає приголомшливо.

«Я вважаю цей твір шедевром 21 століття, - говорить Реттл. – Деякі з фрагментів схожі на твори Дьордя Лігеті, деякі – на живопис Марка Ротка, але загалом це ні на що не схоже переживання, яке по закінченню твору залишає вас голодним до цієї музики, примушує слухати її знову і знову». Саймон Реттл переконаний, що це та музика, про яку слухач може сказати: з цієї партитури дійсно починається щось нове.

Даний цифровий концерт відбувається у рамках проекту «Digital Concert Hall у просторі Plivka» Берлінського філармонічного оркестру, Goethe-Institut та арт-центру «Plivka». На нерегулярній основі ми пропонуємо зацікавленим глядачам можливість отримати враження від перегляду виступів Берлінського філармонічного оркестру наживо або з цифрового архіву та насолодитися концертами під керуванням сера Саймона Реттла та інших всесвітньо знаних диригентів.

І відділ
Оркестрова академія Берлінського філармонічного оркестру
Сер Саймон Реттл (диригент)
Георг Фрідріх Хааз. «in vain» для 24 інструментів

II відділ
Учасники Берлінського філармонічного оркестру
Сер Саймон Реттл (диригент, читець, фортепіано)
Барбара Ханніган (сопрано, читець, диригентка)
Курт Вайль. «Youkali» («Магія»). «Je ne t’aime pas» («Я не люблю тебе»). «Lost in the Stars» («Загублені у зірках»).
Вільям Волтон. «Fa?ade» («Фасад») для читця та шести інструментів.


Де та коли: