Мазепа опера



П. Чайковський «Мазепа».

Опера на 2 дії.

Лібрето П. Чайковського, Ст. Буреніна, Л. Цегельського, Д. Чутро по поемі А. Пушкіна «Полтава». Консультанти С. Олешко, М. Барбара, Ст. Маринчак.

Сценічна редакція театру.

Музично-театральна «мазепиана» дуже обсяжна і цікава, до неї долучилися композитори, письменники, поети і кінорежисери з світовим ім`ям протягом кількох століть. Опера Чайковського П. «Мазепа» - не найпопулярніша серед цих творів. Його чудова музика завжди надихала постановників і співаків на творчі відкриття. Вистава займала особливе місце в репертуарній афіші харківського театру ще за часів життя П. Чайковського. Серед постановок ХХ ст. в Харкові можна виділити подання 1923 (до 30-ї річниці смерті композитора) і останню за часом прем`єру опери 1949, успішно показану на гастролі нашого театру в Києві (1955).

Природно, що трактування опери в часи здобуття Україною незалежності було пов`язано зі стійким для радянської ідеології розумінням Мазепи як зрадника російської імперської політики і царя Петра I. Однак ще в 1933 році, враховуючи соціально-політичні процеси в УРСР 1930-х років та необхідність популяризації музики П. І. Чайковського в світі, діаспорні автори - відомий історик, культурно-політичний діяч Лонгин Цегельський і випускник московської консерваторії, пізніше балетмейстер - постановник в США і Канаді Дмитро Чутро - підготували нове лібрето до опери «Мазепа» з урахуванням інших уявлень про Мазепу як історичної постаті в історії України.

Постановники харківської подання вирішили створити власну редакцію тексту і, відповідно, внести зміни в музичну драматургію опери. Цей варіант не прославляє російське військо і не кидає тінь зради на гетьмана Мазепу, зберігаючи основну лінію опери - драматичну історію кохання Мазепи і Марії. «Мазепа» Чайковського П. містить риси лірико-психологічної та історичної драм. Тому в музичній драматургії опери поряд з ліричними епізодами виникають яскраві жанрові і драматичні масові сцени, відтіняють красу любовних відносин, надають їм особливої почуття.

В опері Мазепа - герой, охоплений протиріччями. За словами диригента-постановника Ст. Гаркуші, автори вистави «хотят показати Мазепу-людини, яка щиро любить свою Марію і страждає від того, що державні справи примушують його діяти жорстоко з нею та її батьком. Мазепа повинен думати про державу, незважаючи на почуття і особисті вподобання »...


Де та коли: